7 mdr vil helst kun spise grød

28. juli 2004

Alder:
7 mdr.

7 mdr vil helst kun spise grød

Min datter på knap 7 mdr. vil ikke ret gerne spise andet end forskellige slags grød, både med og uden frugtmos eller frugtsmag hvis det er pulvergrød, og brødstykker som hun kan sidde med selv - helst en eller anden form for hvidt brød.

Vi startede med at give hende ris og majsgrød (det er nu erstattet af næsten alle andre slags grød købe og hjemmelavet) da hun var knap 4 mdr. efter samråd med sundhedsplejerske, da hun var meget sulten - vågnede ca. 1 gang i timen hver nat og vi kunne kun få hende til at tage flasken nogle få gange trods ihærdige forsøg (også fra bedstemor)

Problemet er at hun jo får alt for meget grød, men hvad skal jeg gøre - hun skal jo spise.

Hvores dag ser sådan ud:

Morgen: Havregrød af 1 1/2 dl. vand + nan 1
Formiddag: Købegrød med frugtmos evt. suppleret med bryst 1/2 time før eller efter.
Frokost: Prøver med rugbrødshapser, men hun ville kun have dem i noge få dage og det ender som regel med yougurt med banan(købeprodukt til babyer med banan i) Yougurt naturel med frugtmos passer ikke så godt i hendes smagsløg!! Nogen gange bliver det til øllebrød (hjemmelavet af rugbrød, 1 1/2 dl. vand + nan 1)for at vænne hende til smagen af rugbrød og det er stor succes.
Eftermiddag: bryst
Aften: Prøver i hærdigt med kartoffel mos og det går rimeligt hvis det er pulver med broccoli og dertil lidt kogt fisk. Andet kød er heller ikke lige hendes kop te. Hjemmelavet kartoffelmos har jeg efterhånden droppet da hun for det første ikke vil have det og for det andet altid for hård mave af det.

Forskellige slags moste eller blendede kogte grønsager og købe aftensmad eller grønsager bliver afvist, enkelte gange med gråd, ligesom om hun gerne vil have mad og er hunde sulten - bare ikke det jeg kommer med, hvis jeg kapitulerer og giver hende grød er det som regel ok.

Andre gange vil hun bare slet ikke have noget når det nu skal være sådan at jeg kommer med sådan noget dumt noget først!! I en periode kunne jeg få det meste til at glide ned hvis bare jeg kom æblemos på, men effekten er aftaget mere og mere.

Sommetider hjælper det at ...

Annonce

... hun selv får en ske i hånden og når hun så putter den i munden så fylder jeg lynhurtigt efter med en fuld ske.

Jeg tilbyder hende altid bryst inden hun skal sove, men det er ofte hun ikke vil have det, bruger det mest til at falde i søvn på.

Hun vågner og bliver ammet ca. 23/24 tiden.

Vågner igen 2.30 ca. her er jeg begyndt bare at lulle hende i søvn uden mælk. Hun beklager sig ikke men vågner troligt hver nat - jeg vil meget gerne have hende vænnet af med det, men hvordan?

Vågner igen ca. 05 tiden og her bliver hun ammet.

Alle natamningerne er sparsomme og bruges mest til at falde i søvn på igen.

Jeg er ikke nervøs for at hun for mad nok og hun får vand både til alle måltider og imellem hvis hun har lyst, mere nervøs for om det er det rigtige (for meget grød). Og om hun for mælk nok.

Jeg giver hende jerndråber til aftensmaden som jeg prøver at passe af efter hendes indtag af mme. i grøden den pågældende dag. Tæller købepulvergrød med - jeg har ikke medregnet det?

Hun er en meget glad pige og har gode våde bleer, dog ofte problemer med hård mave som vi afhjælper med sveskemos og forsøger at give hende rigeligt/nok væske. Hun er meget glad for især vand. Hun vil ikke have mme, men gerne lidt mælk indimellem.

Hun spiser i det hele taget godt fra morgenstunden, også godt til formiddag knap så godt til frokost og variende om aftenen nogen dage meget og andre dage lidt. Vi har prøvet at lave om så hun ikke får formiddagsmad men kun amning, men hun spiser ikke mere senere og sover så dårligere om dagen.

Det blev en ordentlig mundfuld, men som du kan se har jeg forsøgt meget, med varierende held.

Det siges om mig selv at jeg er opvokset på blødkogte æg og spaghetti med ketchup - jeg er stadig uhyre kræsen og det vil jeg jo helst ikke have min datter til at overtage. Jeg kan lide alt det hun får så der er ikke noget med at jeg sidder og vrænger ansigt eller andet.

Håber du kan hjælpe os lidt videre.

Tak for en god brevkasse som har hjulpet mig ved flere lejligheder - jeg har indtil nu altid kunnet finde et svar som jeg kunne bruge.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor